Wat kunt u zelf doen?

Een regelmatig dag- en slaapritme nastreven
Ter compensatie van de verstoorde nachtrust, wordt vaak overdag een dutje gedaan. Zo ontstaat een verwarde of zelfs omgekeerd slaappatroon en raakt de biologische klok ontregeld. Rusteloosheid en gebrek aan slaap in de nacht worden zo versterkt. 

Regelmatige slaaptijden en het niet doen van dutjes kan bijdragen aan verbetering van dag –en slaapritme . 

Afvallen
Overgewicht is een van de belangrijkste oorzaken van slaapapneu. Door vermindering van gewicht kunnen apneus aanzienlijk afnemen.

Alcohol 
Er is een direct verband tussen het gebruik van alcohol en apneu. Het gebruik van alcohol geeft spierverslapping waardoor apneus en snurken kunnen toenemen. 

Roken
Roken wordt ontraden. Door het roken ontstaat een zwelling van het neus- en keelslijmvlies, wat het snurken kan verergeren. 

Koffie / cola
Vanwege de verstoorde nachtrust kan men geneigd zijn overdag grote hoeveelheden koffie etc te drinken. Dit veroorzaakt juist een slechte nachtrust. Naast koffie en cola, bevat ook zwarte thee en energiedrank middelen die de nachtrust kunnen verstoren.

Smarthpone en tablet
Beperk ’s avonds en ’s nachts  gebruik van Smartphone en tablet. Het licht van het scherm zorgt ervoor dat u minder goed in slaap valt